Parodontologie je specializovaný obor zabývající se léčbou zánětu dásní, paradentózy a veškerých onemocnění týkajících se dásní a závěsného aparátu zubu. Parodontitida je chronické zánětlivé onemocnění postihující závěsný aparát zubů, m.j. dáseň a kost v okolí zubního kořene.

Vnější subjektivní projevy poškození jsou různé: krvácení dásní, tzv. „putování“ a obnažování krčků zubů; u závažných stupňů onemocnění viklavost a „nejistý skus“.Onemocnění je vždy provázeno tvorbou zubního kamene, může být přítomný zápach z úst. Bezprostřední vyvolávající příčinou těchto změn je chronická přítomnost zubního mikrobiálního povlaku, který působí na disponovaném terénu. Základem léčby je zvládnutí hygienické fáze, odstranění bezprostřední příčiny vzniku onemocnění (tzv. mikrobiálního plaku):

• odstranění mikrobiálního povlaku z mezizubního prostoru a z krčků zubů,
  • odstranění zubního kamene nad i pod dásní (z parodontálního chobotu).
  • dlouhodobé a kvalitní zvládnutí ústní hygieny pacientem podle instruktáží.

V indikovaných případech (u pokročilých stádií parodontitidy) by měla následovat i chirurgická léčba, tzv. G.T.R. (řízená tkáňová regenerace), pomocí které je možné dosáhnout obnovení kostní tkáně v okolí kořene a obnovení kostní kompakty na povrchu dásňového výběžku. V některých případech je třeba zuby dlahovat. Konzervativní léčba i chirurgická léčba není sice příjemná, ale je nebolestná a při dobré spolupráci pacienta dokáže ve většině případů zastavit onemocnění a uchovat vlastní chrup. Jinými slovy obnovit jeho funkci ve smyslu žvýkání, estetické a fonační funkce.

Příčiny vzniku parodontitidy:

1. mikrobiální povlak: nedostatečná hygiena: nesprávná technika čištění zubů - zubní povlaky a zubní kámen
  2. dispozice ke vzniku onemocnění: vrozená nebo získaná.
  3. Změny chrupu získané během života,které zhoršují biologický faktor parodontu.

Mezi výše uvedené negativní faktory můžeme zařadit:

• přetěžování několika, příp. i více zubů (traumatická artikulace)
  • vlivy stresu
  • kouření
  • vady skusu a postavení zubů
  • ortodontické anomálie
Objednejte se k námKONTAKTY a MAPA
Navštivte násBratislavská 2, BRNO, 602 00